Årets langtur. Påmeldingsfrist forlenget til 26. juli!!
Turen går til Sigtuna i Sverige 26. – 29. august.
Snorre Sturlason skriver om Sigtuna i sin saga, og forteller at Olav Haraldson (Olav den hellige) besøkte Sigtuna et par ganger. Sigtuna Museum går ikke god for dette. Men sikkert er det at Olav giftet seg med Astrid, datter av kong Olof Skötkonung) (Olof Skattekonge), som gjorde Sigtuna til hovedstad i Sverige. Det var ikke store riket han hadde, stort sett et område rundt Mälaren, men ble likevel kalt konge av Sverige. Sigtuna var rundt år 1000 den viktigste «byen» i Sverige, med stor handel også med utlandet. Kong Olof var kristen i 2. generasjon, og dermed ble Sigtuna også viktig for utbredelsen av kristendommen i Sverige. Her finnes flere kloster og kirkeruiner, også en oppkalt etter Olav den hellige. Det samme gjelder en pilegrimskilde like ved den gamle kirken Olavskilden.
Men Sigtuna har mye mer å by på enn gamle kirke og klosterruiner. Denne «staden» med ca 9500 innbyggere er Sveriges eldste stad, godt over 1000 år, grunnlagt ca 980 av Erik Seiersæl. Sigtuna fikk bystatus i 1010 av Olof Skötkonung, som også slo den første mynten i Sverige her i Sigtuna.
Sentrum av Sigtuna er ikke stort, men veldig spennende å besøke. Stora Gatan, hovedgaten som er liten og trang er trolig den eldste gaten i Sverige i fortsatt bruk.
Årets langtur
Går til Sigtuna i Sverige 26. – 29. august.
Mange trehus er fra 1700 og 1800, og på Stora Torget er et gammelt rådhus fra 1744. Det var den gang stort nok for noen hundre innbyggere. I dag en severdighet for turister og et populært sted å gifte seg. I, eller i nærheten av Stora Gatan er flere historiske bygg. Ikke minst Sigtuna Museum som må besøkes. Besøkende får gjerne med seg tante Bruns cafe i Sigtunas kanskje eldste hus, og plutselig er vi midt i en av Elsa Beskows fortellinger.
Området rundt Sigtuna har mange steder av interesse, gamle slott som Skokloster og Steninge, sistnevnte i en periode eiet av Atle Brynestad. Vi skal innom ett eller to av de gamle slottene.
Viby er en samling gamle gårder noen kilometer fra Sigtuna. Viby er en gammel klyngeby og har vært i drift fra 1700 -1800 tallet. Før den tid var det bl a et cistercienserkloster. Å vandre rundt i Viby noen timer er en stor opplevelse.
Vi skal se Skokloster Slott, et barokkslott fra 1600-tallet. I slottet er det flere utstillinger, bl.a. kunst med Norges eldste landskapsmaleri, brukskunst, møbler, våpen og ikke minst et veteranbilmuseum. Det blir også et besøk i Viby og Sigtuna museum.
Prisen blir kr 6.200,- for medlemmer og 6.500,- for ikke medlemmer. Prisen inkluderer Busstransport, enkelt rom, middag fredag, frokost og middag lørdag og søndag, frokost mandag morgen. Inngangspenger til museer etc. er ikke inkludert.
Prisen forutsetter min. 20 deltakere. Påmelding til Jon Øvrehus på tlf.: 959 22 139, epost: jon@ovrehus.no innen 26. juli.
Avreise fra Haugestad Lierbyen. Vi gir nærmere beskjed om tidspunkt for avreise og innbetaling av tur prisen.

Translate »