Chevrolet veteranbil
Gårdbruker Osmund Nøland kjøpte bilen ny i 1936. Den kom fra USA som et chassi med hjul og motor og ble bygget opp hosBrødrene Olsen Karosseriverksted på Lierstranda. Nøland brukte bilen til transport av frukt og grønnsaker fra Lier til Oslo både av egne produkter og for andre bønder.
Da krigen brøt ut ble det vanskelig å beholde bilen da tyskerne etter hvert rekvirerte mange lastebiler. Nøland leverte inn bilen til Chr. Opsahls Bilforretning. På samme tid var Kr. Karlsens Bilruter i Sylling blitt fratatt alt av buss og lastebilmateriell så de var på jakt etter kjøretøy. De kjøpte lastebilen og satte den inn hos A.W.Iversens karosserifabrikk i Lierbyen for ombygging. Det ble montert vedgassgenerator for bruk av knott da bensin var vanskelig å få tak i. I tillegg ble lasteplanet forlenget og innredet med langsgående benker og stige beregnet for 19 passasjerer. Tak og vegger var bøyler og presenning.
Bilen gikk som arbeidsrute fra Sylling til Drammen om morgenen og retur fra Drammen som godsrute til Sylling. Om ettermiddagen var det gods og passasjerer til Drammen og arbeidsrute i retur til Sylling. Når noen skulle av måtte de banke i bakruta til sjåføren som stoppet, gikk ut, åpnet baklemmen og satte opp stigen.
En av sjåførene, Narve Solberg, kjørte denne ruta mange ganger og fortalte at bilen ble kalt ”båten» blant sjåførene. Sikkert ikke helt stø i forstillinga noe den fortsatt ikke er. Lastebilen/bussen var i bruk hos Karlsen til høsten 1945 og ble solgt til Nedre Eiker som godsrute.
Så dukker bilen opp igjen på 80 tallet. Sønnesønn til A.W. Iversen kommer over bilen i Fagernes området temmelig forkommen ut på et jorde. Han bestemmer seg for å restaurere bilen, frakter den til Lier og setter i gang.
Etter mye jobb er understellet og bremser ferdig men bestemmer seg likevel til å kvitte seg med bilen. Han kontakter Lierbussen som kjøper bilen og setter den til restaurering av hytte og lasteplan hos Brødrene Repstad i Søgne. Motoren blir sendt til Sverige for overhalling.
Bilen kommer ferdig restaurert tilbake til Lier i 1990.
Nå er det Lier Historielag som eier bilen og den vil bli brukt til forskjellig småkjøring. Den vil selvsagt være til stede på Bygdetunet når det er større arrangement der.
Retningslinjer for bruk av veteranbilen.